Leven we in India? Een kastesysteem! Manja Croiset

Dictaat van Manja:
In verband met mijn hevige duizeligheid /evenwichtsstoornissen, kan ik alleen recht voor me kijken. Dit brengt me, associatief als ik ben, bij de twee uitspraken : “Mens, kijk voor je!” En “hep ik iets van je an?”

Ondanks dat ik het heel graag ver had geschopt met studeren. Had ik laatst een discussie met de assistente van mijn huisarts (en dat geldt niet alleen in deze situatie). De huisarts neemt op met Dokter …, de assistentes alleen met hun voornaam – los van dat ik een moeilijke patiënt ben – heb ik het niet alleen over mijn ziektes, maar sprak mijn verontwaardiging uit over deze misplaatste etikettering (in mijn ogen een soort van kastesysteem) soms zijn de assistentes ouder dan de arts, maar dat staat er verder los van, de één kan niet zonder de ander. Het is een radarwerk. Pas na voorstellen tutoyeer ik.
Een ander voorbeeld al vele decennia geleden, mijn vader technisch adjunct directeur van een krant. Op een dag een stuk van de redactie, alle namen van de journalisten stonden daarin en de kop luidde WIJ MAKEN DE KRANT! Nog geen digitaal tijdperk en de zetterij en de drukkerij gingen plat. Mijn vader heeft hemel en aarde moeten bewegen om die dag de krant te laten verschijnen. Ik werkzaam op de administratie en mijn chef komt naar me toe en zegt: “Manja, wij schrijven toch ook zo samen stukjes? Maar hoe neemt de redactie even ons werk over?” Zo kan ik doorgaan, maar ik denk dat ik mijn punt gemaakt heb.
Niet te geloven. Ik moet uit handen geven. Ik ben altijd een slechte typiste geweest, maar het lukt na te lezen. Kastensysteem. ik heb het goddomme niet over IKEA!

