Forum NIW Hadassa Hirschfeld, Aaron de Haas, Manja Croiset en Chantal Suissa

Manja Cohen 001 (3)Forum NIW Hadassa Hirschfeld, Aaron de Haas, Manja Croiset en Chantal Suissa

Dit was zoals ik het zelf had geschreven met een andere foto van Ole Eshuis. Het blad nog steeds niet ontvangen. Dat wordt dinsdag op maandag geen postbezorging meer.
Zo had ik het zelf ingestuurd.
Amsterdam is geen Parijs (waarheid als een koe) – heb ik natuurlijk niet geschreven

VREDE EEN UTOPIE

Ik heb het slachtofferschap van me afgeworpen. Schrijven en spreken gaat door mijn slechte gezondheid moeizaam, maar elke kleinste kiezel die ik kan bijdragen, daar zal ik voor gaan. Vanachter mijn schrijftafel laat ik mijn stem horen. In boeken, artikelen, ingezonden brieven en social media. Dierbaren adviseren me niet bezig te blijven met oorlog en onrechtvaardigheid. Het maakt me nog zieker. Maar ik kan niet anders. Ik ben voor de rechten van ieder mens.
Ik ben geen zionist. Zonder Hitler was ik geen Jood geweest, mijn (voor)ouders waren geassimileerd. De situatie in de wereld escaleert. Meer en meer krijg ik het gevoel dat ik in de jaren dertig van de vorige eeuw ben beland. Hartverscheurend. *Mijn insteek niet overdonderd te kunnen worden. Ik ken de wereld/de mensheid! l’Histoire se répète is niet voor niets ontstaan. Er bestaat geen manKIND.
De synagoge in Parijs wordt belaagd.
Ik zie op YouTube de demonstratie in Berlijn met uitspraken als “Jude, Jude, feiges Schwein, komm heraus und kämpf allein.” En ik schrijf dit gedicht.
De zon brandt genadeloos … ; symbool; voor een wereldbrand;
Her en der is het ‘slechts’ een burgeroorlog;
Kan een oorlog geciviliseerd zijn? CURIEUS!
*Ik kan slechts huilen en zelfs dat niet, mijn keel zit dicht geknepen. Is het volgende een soort van tweede Kristallnacht?
EIN UNTERMENSCH

Manja Croiset

Foto OLE ESHUIS

3 Reacties op “Forum NIW Hadassa Hirschfeld, Aaron de Haas, Manja Croiset en Chantal Suissa

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.