Zo lang dus al. Uit; EEN TRAAN MET EEN KWINKSLAG © Manja Croiset

Uit een Traan met een kwinkslag, de drukproef verscheen op de dag dat mijn vader overleed. 18 november 2011

Het is dus een heel langzaam glijdende schaal (geweest), maar in deze conditie heb ik een half jaar lang dag aan nacht ( niet compleet letterlijk, maart toch)  en daarvoor ook bij mijn vader. Mijn zusters hebben fysiek het laatste stukje leeuwendeel gedaan, maar zoveel eerder en zonder time outs ben ik ook daarbij betrokken geweest,

ZIEK ZIJN

goedemorgen pijn
hoe erg ga je me vandaag
weer kwellen
goedemorgen angst
hoe heftig ga jij te keer
en het gestoorde evenwicht
blijf ik letterlijk en figuurlijk
overeind deze dag
de borst gaat nog op en neer
de geopende ogen
niet gebroken maar zo dof
de dood is officieel nog niet ingetreden
was dit ooit een levend wezen
dat at sprak liep vrijde boeken las
en zoveel meer
de toeschouwer kan het zich niet voor
de geest halen
de vrouw die er ligt al evenmin
wie beëindigt dit drama
ogentroost een plant met
genezende werking
een andere vorm van ogentroost
iemand met je blik
vasthouden/ verwarmen

zijn het kringen
onder mijn ogen
of is het de schaduw
van mijn wenkbrauwen
biggelen er tranen langs
mijn wangen
of zijn het regendruppels
heb ik gezonde rode
konen
of is het koorts
de lezer mag het zelf
invullen
HALLO IS DAAR IEMAND

wat een dag
wat een stomme dag
wat een stomme stomme dag
wat een stomme stomme stomme dag
hallo is daar iemand
geen antwoord
zo’n dag

zittend in mijn rolstoel
het evenwicht te gestoord
om te lopen
komen mijn gedachten terug
bij een beeld zovele decennia
geleden
als kind kijkend naar buiten
een vrouw ziend in een rolstoel
haar hoofd vastgebonden
angstaanjagend
gelukkig kon ik niet bevroeden
dat het mijn voorland zou zijn
het even
duurt nagenoeg
een leven

STUURLOOS

door het beschadigde evenwichtsorgaan
beweeg ik me onverantwoord met een zware
dronkenmansgang over straat
niet bereid een gevangene van mijn huis of zelfs
alleen maar mijn bed te worden
het: hé meid, slokkie te veel op
valt niet goed
de kwinkslag bij deze traan ver te zoeken

voor iemand die niets
durfde te vragen
heb ik wel heel goed
leren delegeren

in mijn kindertijd
had ik geen problemen
ik was het probleem

Geef een reactie

