Plagiaat of gebrek aan kennis van Manja Oliedam © Manja Croiset

Klem Manja Oliedam

Dit wou ik zetten op de tijdlijn van Manja Oliedam, maar die is gesloten. Dat ik eerder Manjafique gebruikte was haar probleem niet.
Dit erger, het boekje Klem op de voorkant een mens onder glazen stolp.
Of het is een gebrek aan kennis of het is je reinste plagiaat.

En niet de vergeten de uitgever van het boekje “Klem”

https://nl.wikipedia.org/wiki/Sylvia_Plath

Ik kreeg me toch een batterij mensen op afschuwelijk wijze over me heen op facebook.

Het woord plagiaat wil ik wel terug nemen, ( het zal niet met opzet gedaan zijn, het kenmerk van plagiaat plegen) maar het blijft uiterst pijnlijk en naar mijn gevoel smakeloos. Je kan mij niet wijs maken, dat niemand anders die associatie naar de The Bell Jar heeft bij de foto van Manja Oliedam. De jongeren misschien niet, maar de uitgeefster moet  toch vast wel van dat boek op de hoogte zijn. Ik vind dat een uitgeverij wel onderlegd behoort te zijn. Wat is het anders dan een glazen stolp? Mensen mogen het zonder meer oneens zijn. Maar een slechte recensie op een van mijn boeken,  is iets anders dan een persoonlijke discussie. En mijn reactie op de foto van de cover van Manja Oliedam is negatief. Wat als een gerenommeerde krant dat had gedaan, bv ook de vergelijking had getrokken. Lijkt me niet illusoir.
Was er dan ook een verhitte discussie gevolgd. Dat is mijn mening en daar zal u het mee moeten doen.

Geef een reactie

