Dit n.a.v het tv programma over van Gogh, gepresenteerd door Jeroen Krabbé Manja Croiset

Dit n.a.v het tv programma over van Gogh, gepresenteerd door Jeroen Krabbé

Ik houd niet van bespreken van kunst, je kijkt eventueel samen met een ander.

Maar ontleden dat doe je met grammatica. Een boekenkring allen hetzelfde boek en er dan over praten. Geen behoefte aan.

Dat betreft ook gedichten. Bij mij op het Barlaeusgymnasium zat de dochter van Adriaan Morriën in de klas, hem werd gevraagd aanwezig te zijn bij het bespreken van een gedicht van hem. Hij zat achter in de klas. Aan het eind vroeg de docent: “wat vond u ervan”? Zijn antwoord luidde licht sarcastisch: “interessant te horen wat ik nu allemaal weer denk”!

En een beetje voor ingenomen over Krabbé, ( te arrogant) of geprogrammeerd door die rot film, soldaat van oranje waarmee hij en Rutger Hauer wereldberoemd werden.
Wel Anne Frank toneel met en door hem geregisseerd. En zeker ook, Twee Koffer van Carl Friedman dat hij omgetoverd tot de prima film ( in mijn optiek) Left Luggage, zo als altijd NUANCES!

EEN PLAATJE

een zonovergoten

landschap

een weggetje

een verlaten ogende

wandelaar

Het zou zomaar een schilderij van van Gogh kunnen zijn, maar de lezer weet niet wat ik hierbij op mijn netvlies heb.

zijn palet kent
meer schakeringen

dan
mijn woordenschat

rijk is

SENANG MET PISANG AMBON

landerig van de warmte

hang ik in een stoel

dorst maar te lui om iets te

drinken te pakken

een grote hoed beschermt

me tegen de te felle zon

ik schrik niet eens van de slang

die vlakbij het struikgewas in schiet

krijg een visioen van een Indisch

tafereel

senang Pisang Ambon

Beide teksten geschreven toen ik nog op echt hete dag in tuin hing. Ik schrijf zelden fictie, maar het ging vanzelf ik denk dat ik me wel degelijk kapot geschrokken was en Pisang Ambon lust ik niet. Ik ben ook een rare pisang.

Overigens die banaan lust het mensaapje Manja wel!

Geef een reactie

