Muzelmannen en registratienummers. © Manja Croiset

- Brandmerk. corrdocx-page-001muzelmannen 2jpgGeachte Mevrouw Martin/Beste José, Kamp Westerbork een Naam en een Gezicht.
Een bizarre vraag, je werkt heel hard aan een naam en een gezicht, maar voor de mensen een naam en een gezicht hadden, waren ze nrs.
Als ik met mijn vader in Kz. A’foort kwam waar hij enige “vertoefde” voor hij naar Sachsenhausen werd gedeporteerd en ze hoorden ons praten, vroeg de beheerder altijd of mijn vader het gastenboek wilde tekenen met naam en registratienummer, altijd weer opnieuw.
Nu weet ik hoe mijn vermoorde familie heet, maar een bizar ‘detail’ van de geschiedschrijving vind ik ook die nummers, zijn ze te achterhalen?
Over bizar, ik kwam op de site van het JHM en er was een formulieren waar je mensen op kon geven voor het nieuwe monument, de namenwand.
Vanzelfsprekend startte ik en ben tot mijn verbijstering gestopt want ik moest me REGISTREREN!
Nu is dat tegenwoordig usance bij heel veel zaken, vreselijk.
Maar dit niet te geloven ( ik moet ze natuurlijk zelf schrijven), misschien plaats ik het eveneens als open brief.
Veel mensen weten niet dat dit (foto) muzelmannen werden genoemd.
Ik vraag me nu zelf af waarom en waarom niet eerder gevraagd, want het betekent moslim…
Ik heb inmiddels meer ‘kunst’werken gemaakt aangaande het onderwerp SHOAH.
Vriendelijke Groet
Manja Croiset
 IMG_20150523_161835photo 1
Geef een reactie

