De Praagse Lente die zo grauw eindigde © Manja Croiset

Zoo uitgeput. pc was al om 22.00 uit ik dacht, komt de rust.? Maar wel eens eerder  ergens over opgelucht, de buurt deelde me mee dat ik niet rusten MOCHT, hoeveel minuten nog?
Ik dacht: mensen gun het die Tsjechen en mijn gedachten/gevoelens gingen terug naar de Praagse Lente, die zo wreed zou worden verstoord, Alexander Dubcek in de gevangenis.
Jan Palach stak zich in brand enz….

Niet veel later was ik met mijn ouders naar Denemarken, er was een uitvoering van een Praags jeugdorkest.
Zwarte versleten rokjes, witte grauwe blouses, geen vleugje make up en ik wilde zo graag naar die jonge mensen toe en ze een hart onder de riem steken, maar dat kon niet. Ze zouden niets mogen zeggen en zelfs in moeiljkheden komen.
Nu zit ik hier oververmoeid, buiten knalt het. Ik weet niet of dat op moet en hoe het is afgelopen.

Later was Dubcek straatveger. ( niet eens vermoord).. mijn hart bloedt echt niet alleen om mij.

Maar dit stukje ben ik, VERWIJT MIJ GEEN NAVELSTAREN. © Manja Croiset.

Reineke Gevers
Verwijderen
Reineke Gevers Mooi en hartverscheurend…een pure “Manja”…houd ik van…zo (opr)echt….

Niet de illusie van een prijs, maar ik ga meedoen aan een schrijfwedstrijd, maar boeken komen er niet meer, nog steeds op zoek naar iemand die mijn Engelse autobiografie goed corrigeert, laatste boek, Maar ik denk schrijvend en het thema van deze is “korte verhalen’ en dit soort columns zullen er altijd wel blijven…

Geef een reactie

