Klaar met de zorg de leugens, het gezwam en de rest. © Manja Croiset

Woedend en bang. Ik merk dat ik al meer dan vier jaar woedend ben op mijn huisarts, die vier jaar geleden nog de huisarts van mijn ouders was en niet de mijne. Toen al de ene blunder na de andere maakte. Ze is ons eerste gesprek helemaal vergeten. Mijn vader was ernstig ziek in haar vacantie en vroeg euthanasie aan haar waarnemer. Dat mocht niet. De maandag erop was ze terug en zou komen. Ik ging rond lunchtijd bij mijn ouders poolshoogte nemen. Mevrouw was niet geweest TE DRUK. Thuis gekomen de telefoon gepakt en uiterst vilein gebeld. Het was inderdaad druk. Ze neemt nooit rechtstreeks op en die keer wel en automatisch toen met haar voornaam, zo wist ik die als enige. Ik zei: “u spreekt met mevrouw Croiset de dochter van etc, als u een doodzieke man van 96 geen spoedgeval vindt, ik vind het best hoor maar uw verantwoordelijkheid”. Ik heb geen onvertogen woord gebruikt. Toen had dat nog resultaat ook al was het net zo zinloos als al haar bezoeken hier. Ben gewoon voor die aimabele vrouw gegaan/gevallen. Ze zei: “weet ik wat ik doe, ik gooi mijn rooster om en kom na het middagspreekuur”…. En nu ze is doorlopend inconsequent neemt het op voor een heel foute arts en schoffeert een ander. Telkens weer denk ik, nu is alles gezegd en uitgesproken en we beginnen weer van voren af aan. 5 november een lang gesprek ook alles wat er rond de dood van mijn vader mis is gegaan en ze zei “O maar dat heb ik nooit begrepen en geweten” . Hoe is dat mogelijk, niet kwaad, nee Manja was weer eens opgelucht. Mijn familielid die mij ook wel vertegenwoordigt en gesprekken met haar heeft gehad, heeft hetzelfde. Dan zie ik haar en smelt, maar ze komt niet een afspraak na….
Bij een klacht over die zo foute arts bij de KNMG zeiden ze : “maar dan is het aandeel van uw huisarts toch net zo groot of zelfs groter”. Ik heb dat beaamd, maar het opgenomen voor het schatje… Goed het had geen zin, de klacht was ontvankelijk verklaard, maar zinloos omdat ik niet om fysieke reden op de hoorzitting kon komen. WAANZIN…..Ik ben zwaar beschadigd en misschien wel “devianter dan de meesten weten”, maar mijn geheugen… en na wat ze mij vorig week flikte, ben ik er HELEMAAL KLAAR MEE! Wat afspraken en beloftes zijn weet ze niet. Enz. Wie dan wel? Niemand. Het is allemaal brandhout. De opmerking: “ik ben de geduldigste arts die er bestaat.” Vergeet ik ook niet. Heel fout omdat van jezelf te zeggen. Vele malen heb ik haar gekalmeerd en gepamperd en nu “Ik heb het met de hele hulpverlening eigenlijk met heel veel mensen zo gehad… een paar uitgezonderd”. 69 jaar ellende en ach wat maakt het uit.

Geef een reactie

