ter leering en de vermaeck… , nee voor jezelf © Manja Croiset

Graag wil ik iets zeggen over dichters/schrijvers/ columnisten en zelfs de verslaggever.

Er zijn vaak mensen die zeggen; “nee, dat boek heb ik niet voor mezelf geschreven”,
maar ter leering en de vermaeck… van anderen.
Ik geloof daar gen barst van. Ja, zeker schrijf ik wel eens een gedicht voor een ander in zijn/haar situatie. hetgeen toch alleen vanuit mijn eigen perceptie kan, dan wel trachten me te richten op en in te leven….
Boeken ook al heb je een boodschap en die heb ik vaak, zijn toch ook voor jezelf.
Het is buitengewoon fijn als het wel degelijk

         ter leering en de vermaeck…

is, daar hoop je op.
Maar in de meeste gevallen toch voor jezelf.
Geschiedschrijving ook als het niet autobiografisch, het is nagenoeg onmogelijk om wat dan ook objectief te doen.

Neem een andere tak.

Het Deutsches Requiem dat Brahms schreef VOOR zijn moeder, maar ze heeft het nooit gehoord.
Ik neem aan dat de meesten weten dat het tot op heden het enige niet katholieke requiem is.

 

Van andere orde en toch, twee getuigen van een en dezelfde gebeurtenis.
Eensluidend NOOIT

2 Reacties op “ter leering en de vermaeck… , nee voor jezelf © Manja Croiset

  1. Ik denk dat je voor een groot deel gelijk hebt. Als je je verontwaardiging of mening wilt uiten doe je dat uit een behoefte die uit jezelf voortkomt. Maar die mening of verontwaardiging kan voor 100% altruïstisch zijn. Bijvoorbeeld als ik nu een stuk voor de vluchtelingen en tegen Wilders zou schrijven.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

