Dromen, Nachtmerries, dichters en schrijvers, Vasalis. Morriën. Zikken © Manja Croiset

Een zin uit een gedicht van Vasalis; “ik droomde dat ik langzaam leefde”. Als je ziek bent en zeker bij chronischs ziek zijn met veel pijn ( en angst), heeft tijd een andere dimensie. Misschien ben ik er nog steeds zoals de titel van  het boek van Aya Zikken “wees nieuwsgierig en leef langer” . Niet in de voor nieuwsgierig als voyeurisme, maar als de onderzoekende geest, kennis vergaren, Ik droom niet, want ik slaap weinig en dan is het elke droom een nachtmerrie en ik “droom met open ogen”, niet het boekje van Adriaan Morriën.
Van alle drie ken ik kinderen, twee van voornoemde dichters/schrijvers persoonlijk ontmoet, alle drie op een totaal andere wijze. Onder andere omstandigheden.
 Maar ook dat zijn nachtmerries, mijn eigen leven en deze tekst uit
OVER DE SHOAH DIE NOOIT VOORBIJ GAAT
HOLLANDSCHE SCHOUWBURG
een nachtmerrie
met mijn ogen wijd open
hopelijk heb ik niet de gave
van mijn oom Gerard
een gedachte 4 mei 8 uur ’s avonds
de dodenherdenking
en bij de Hollandsche Schouwburg in
Amsterdam vindt een aanslag
plaats
Naar aanleiding van een reactie op Facebook. Ja, dat is het. Ik heb ze met open ogen en de enige vorm van dromen, die ik ken. Elke droom een nachtmerrie, is de subtitel van een Croisade van een Croiset.
hollandsche_schouwburg_namenwand
Geef een reactie

