Auschwitz herdenking. “ver”sterven dat mild heet etc. Manja Croiset

Over alle tere zieltjes, wegkijken en niet gebeurd. De beroemde (joodse) Nederlanders schitteren door afwezigheid bij het opkomend anti semitisme. Bezig beroemd of te schijterig, weliswaar kan ik niet fysiek aanwezig, maar ik ben op alle fronten actief voor rechtvaardigheid. Niet om trots op te zijn mijn plicht, ik ben vertegenwoordigd door “kunst,,,,” vreselijk woord in deze context alweer twee jaar geleden, was er een colmn van mijn in het NIW geen lid en wil ook niet worden, ja een bewijsexmplaar. Durft u dat wel? Er zijn leden die durven het niet meer, nou als je mijn voordeur kijkt…. Overigens wel vreemd, ze komen maar al schijt in mijn broek, maar stuur het dan in een blanco enveloppe ipv doorzichtig plastic. Kijk daar zou ik WEL rekening mee houden. Lenie Jacobs je hoeft me geen mores te leren, ik heb mijn eigen wijsheid door alle decennia sores. Duidelijk? Je ziet, ik kan uitstekend opkomen voor mezelf (en anderen) maar het helpt geen bal. VOOR STRAKS LEKKER SLAPEN EN MOGEN “GEZOND” weer op! Misschien loop je wel weg, mensen kunnen slecht tegen de realiteit, nu is die ook niet zo leuk.
Nou doordat ik me weer moest verdeding, ter verantwoording werd geroepen, sllaap IK niet het gaat mij nl. ook niet onberoerd voorbij. Het doet mij deugd als totale nihilist dat dit jaar in Kamp Amersfoort bij de Auschwitz een toespraak wordt gehouden. Niet een of andere celebrety voor eigen gewin een boekbespreking en dan op die dag daar verkopen…
Dit keer een Rabbijn gaat het hebben over Auschwitz EN over het oplaaiend antisemitisme, ik heb er er helemaal ‘vrede’ mee.
De Amerikanen en Canadezen troffen geschoktm understatement of the 20th century de uitgemergelde gevangenen aan Auschwitz werd bevrijd door de Russen; het was niet daadwerkelijk een bevrijding, de duitsers hadden
de benen genomen, de gevangenen te verzwakt voor wat dan
ook en er was ook niets. Ik schrijf proza, poëzie en lyrisch proza, zelden rijmpjes als ik het lees, vind ik het niet, het is hier te beluisteren.
Zonder artsen te raadplegen, puur op hun emoties hebben ze gehandeld,
zoals beschreven in mijn rijm.
Inmiddels kan ik nauwelijks verstaanbaar meer spreken.
HET VERSCHIL TUSSEN TREK EN HONGER
ik heb trek ik heb trek
in een boterham met katenspek
als je honger hebt geleden
ben je met minder wel tevreden
al die lege magen
zouden spek ook niet verdragen
je ingewanden zijn vergeten
wat het is om echt te eten
hoe velen zijn er doodgegaan
door de bevrijders kwaad gedaan
een klein droog toastje is genoeg
en als je maag dat wel verdroeg
moest je rustig aan opbouwen
niet teveel ineens verstouwen
men wist dat toen nog niet
en zag alleen al het verdriet
wilde dat toen stelpen
maar in plaats van te helpen
zijn de overlevenden alsnog vermoord
gruwelijk zoals hier wordt verwoord
het verleden
blijft voor mij altijd heden
al zal er tevens op mijn netvlies staan
wat de mensheid nú wordt aangedaan
© Manja Croiset
Geef een reactie

