Zo graag wilde ik een oubollig verhaal schrijven, maar verviel in mijn gebruikelijk Manjadote © Manja Croiset.

Zo graag wilde ik een oubollig verhaal schrijven, maar verviel in mijn gebruikelijk Manjadote © Manja Croiset.
Daar ben ik dus zo slecht in, zomaar wat fictie schrijven….wel wat beelden en steekwoorden in mijn hoofd, ( Guy de Maupasssant-achtig) Haar is een Degas. Karbies modemuseum. Ik gebruikte het woord vaak , als we met de kinderen van mijn zuster toen nog heel klein weg gingen en ik uit mijn tas van alles tevoorschijn toverde, bewapend met van alles, waar anderen niet aan gedacht hadden. Het wordt dus meer een Manjadote dan een stukje schrijven.
Voor de valiezen had ik oudere modellen in gedachten, die online ook te downloaden waren, halve kisten. Zo werd er natuurlijk gereisd, boven op het dak, de voorloper van onze imperial bij kampeervacanties in mijn jeugd…
la jeunesse (lied gezongen door Frida Boccara)
 Faire le nécessaire en
Mijn valiezen zijn gepakt en met mijn karbies in de hand, begeef ik me naar de postkoets….voor die tijd heb ik mijn haar goed doorkamd. Mijn kamenier was kort daarvoor plotsklaps verdwenen, zodat ik zelf van alles moest organiseren. Hetgeen mij goed afging, wat mij verbaasde aangezien ik gewoon was…… Enigzins dwaas aangezien, mijn haardracht tijdens de reis andere vormen zal aannemen, deels door mijne toque…. en het geschud, getril en de fatigué die zal toeslaan en route.
Bij de pleisterplaasten dienen de dames de diligence niet te verlaten, slechts de heren kunnen zich een dergelijk risico permitteren  (onmiddelijk hoor ik, vous permettez monsieur) in verband met ongure types, die menig poging ondernamen zich tot de coupé toegang te verschaffen.
De postiljon en de koetsier verlaten om beurten de  bok om als protégé van de passagères te fungeren.
Bij het word “bok” komt in vanzelfsprekend in het grafisch jargon “de zetterij ” terecht en nu pas dringt ook de weide door.
In gedachten dit voorlezend met een totaal andere dictie.
Hier zet je toch zo het verhaal ( teminste zo vergaat het mij) boule de suif bij
degas een van zijn kammend haar jpgkarbies 2 jpgValies
postkoets 3
ik heb ooit eens met iemand gecorrespondeerd met iemand in de stijl van Betje Wolff en Aagje Deken was leuk….
Geef een reactie

