OVERPEINZINGEN, WAARNEMINGEN dat is alles, geen oordeel. © Manja Croiset

OVERPEINZINGEN, WAARNEMINGEN dat is alles, geen oordeel.

Over opvoeding in het kader van alles is betrekkelijk en hoe anders de nazaten reageren. Deels ook bepaald door hun partners. Mijn vader consequent kan staan, je weet waar je aan toe bent of toch wel compromisloos.

En over ‘cultuur’ spraakgebruik, dit irriteerde mijn moeder mateloos. Hendriksmilieu, zei ze dan.

Mijn vaders schuitebuitje en toedeloetje…..

Het taalpurisme van mijn moeder, iets deed geen zeer, maar pijn.

Ik ben opgegroeid met dr Ötker, nagenoegenoeg iedereen zei Oetker, kort na haar dood, kwam er  betere pr en opeens in reclames dr. Ötker en dat kan je dan niet meer delen.

Lang geleden allemaal heel lang geleden

Ook zijn rechtvaardigheidsgevoel allemaal hetzelfde, maar je bent niet allemaal hetzelfde, je kinderen zijn wel gelijkwaardig maar allemaal individuen, het is geen EINTOPFGERICHT. Niet de een meer dan de ander, maar wel toegespitst op de persoonlijkheid en noden.

Maar dat moet je dan ook eerst onderkennen.

Opvoeding, mijn zusters met hun kinderen op hun eigen wijze, hangt geen oordeel aan.

Maar wel lastig (inmiddels allemaal middelbare leeftijd en voeden hun kinderen weer op hun manier op) en dan ook nog in andere werelddelen/culturen.

Lang geleden (geen sprookje) een voorbeeld van dat het wel eens lastig was, met ons allen bij elkaar. De een hoofdgerecht en toetje mag je wel, maar hoef je niet. En de ander bij geen trek en wel toetje, dan krijgen ze tenminste iets binnen.

Wat gaat mij meer opbreken, te hard werken of mijn eten? Mijn eten deels te hard werken doordat ik geen hulp heb vandaag.

Geef een reactie

