Hoe oud zal ik geweest zijn, toen ik wist van ons ‘joods’ zijn? © Manja Croiset

Hoe oud zal ik geweest zijn, toen ik wist van ons ‘joods’ zijn? Dubbele cijfers? Hoe jong was ik toen ik het boek Manja las, te jong beide, hebben blijvend mijn leven beïnvloed. In het huis uit mijn jeugd, was een grote keuken (nu dek ik waarom was dat geen woonkeiken zeker in aanmerking genomen hoe klein we woonden. In de keuken was onder de trap naar de tweede verdieping in mijn herinnering een zeer grote kast, misschien een iets vertekend kinder beeld. Er was een immens grote linnenkast. Wanneer ben ik gaan fantaseren over onderduik van mijn moeders broer, in die kast en dan de linnenkast ervoor. Ik heb geen flauw idee, alleen dat ik ook dit niet eerder heb beschrijven wel van HET BOEK niet die kast en ook hier denk ik,. Er zijn kruipruites onder de huizen hier. Er is een luik waar bij mij een mat over ligt….
OVER DE SHOAH DIE NOOIT VOORBIJ GAAT gesproken…..
Geef een reactie

