27 januari belangrijker dan 4 mei © Manja Croiset

https://jonet.nl/nationaal-holocaust-museum-opent-schilderijen-jeroen-krabbe/

27 Januari belangrijker dan 4 Mei.

Mij geeft dat een goed gevoel, de aparte herdenking van de SHOAH zonder militairen. Ik kan me echter niet vinden, dat ik lees dat het belangrijker is geworden. Zeker gedachtig de houding van de Burgervader E.v.d. Laan in zake Mevrouw Zoabi, een lid van de Knesset waar ze spreken kon. En schokkend de oproep bij een tegendemonstratie geen gebruik te maken van spandoeken e.d. dat was provocatie. Ik wist niet wat ik las en recentelijk op de dag van de herdenking bij de Dokwerker. Er is  sprake van oplaaiend antisemitisme en er wordt  weggekeken. Voor de namenwand, voor de herdenking zonder koningshuis en militairen, maar door de bank genomen, ontgaat mij de  toegenomen compassie met de SHOAH. Het is een interne aangelegenheid en geen overheidsmaatregel in mijn optiek en mijn naam mag ik er voluit bij. Ik sta voor mijn mening en zie teveel hypocrisie. Verder moet mij van het hart, dat het me irriteert, dat bekende Nederlanders de Shoah bij herdenkingen in hun bezit lijken te nemen. Ik heb er niet een gehoord bij de Zoabi kwestie. In de gaskamers waren ze ook hetzelfde, niet geheel waar, vele kunstenaars gingen naar Theresienstad velen hebben ook daar de dood gevonden, maar in verhouding tot andere kampen…..Het deed me deugd dat Hans Croiset  wel zijn stem liet horen op de dag van de herdenking bij De Dokwerker​ Manja Croiset Auteur​

 

Geef een reactie

