Jules Schelvis overleden

jules Schelvis
Bij het nieuws Jules Schelvis overleden. De laatste overlevende van Sobibor.
Als er iemand zegt R.I.P. dan kom ik je halen.
R.I.P voor iedereen in leven, ik vrees dat hij het nooit meer gekend heeft.
Het is 4 april geen 4 mei, rouwen gaat niet in opdracht.
Kijkend naar het in memoriam Jules Schelvis (zelf een lezing gevend met muzikale omlijsting, is dit misschien wel mijn herdenking).
Mijn keel zit dicht, mijn hart op slot.
OVER DE SHOAH DIE NOOIT VOORBIJ GAAT
Ik zie parallelen, zijn ouders niet religieus, maar humanisten.
Hij was drukker net als mijn vader…. geen illegaal.
Hij had over het vanzelfsprekend laten registreren.
Niet voor iedereen “als” mijn vader dat had gedaan, lag ik hier niet.
Een laat en groot transport van hem juni 1943 3000 Amsterdammers, niet via
de Hollandsche Schouwburg via Muiderpoort rechtstreeks naar Westerbork.
Te vol met zoveel nieuwkomers zijn ze met het eerst volgende transport afgevoerd.
Hij zegt van Sobibor nooit gehoord, we dachten Auschwitz. Maar een grootmoeder van mijn moeder 8 April 1943 Sobibor, door het werken aan mijn boek zag ik een Croiset tegelijkertijd.
Het gas anders en langzamer dan in Auschwitz en hoe lang het gevoeld, weten we al helemaal niet….
Zijn vader is in Sachsenhausen vermoord, nog een parallel, de mijne heeft dat KZ overleefd.
Als ik hem nu hoor verslaan hoe het was in die veewagen, begrijp ik niet, hoe ik hetzelf zo heb kunnen beschrijven…….
Ik zie veel in memoriam Wim Brands, iedere dode is er een en jong, maar gepreoccupeerd en bij het Leidsch Dagblad gewerkt

Teveel ik, nee het voelt zo dichtbij, vandaar vandaag 4/4 dodenherdenking.

In Memoriam Jules Schelvis en miljoenen anderen….
Het eindigde met Mahlers Urlicht

Zijn Eigen In Memoriam.

Mooier kan het niet….

Davddster buiten uitgesnedenJPG
Op Transport met roos
Geef een reactie

