OVER DE SHOAH DIE NOOIT VOORBIJ GAAT © Manja Croiset door Elise Boerwinkel

OVER DE SHOAH DIE NOOIT VOORBIJ GAAT

https://www.bruna.nl/…/over-de-shoah-die-nooit-voorbij-gaat…
Je verdient een veel respectvolle benaming, ik ben bijna aan het eind van het boek waarin je voor mij een opdracht hebt geschreven. Ik barst bijna van bewondering hoe ongelooflijk knap je alles hebt opgeschreven, veel overleveringen en geschriften hebt gebruikt om een beeld te scheppen van de verschrikkingen van de oorlog en de verwoestende impact die dit heeft. Je beschrijft over jullie gezin waar je ouders zwaar beschadigd waren en daar elk op hun eigen manier mee omgingen, hun kinderen werden behandeld en jij als jongste een zwaar leven hebt ervaren. Knap dat je langzaam het afzetten tegen je jeugd hebt kunnen bijstellen in begrip en liefde voor je beide ouders. Je spaart ze niet in je boek, maar ook jezelf niet, maar ondanks dat je jezelf als moeilijk beschrijft, lees ik tussen de regels heel veel liefde voor hen en achteraf begrip voor elk hun eigen tragiek. En ook, al kwam het laat, de erkenning van je vader en dankbaarheid van je moeder…je bent in mijn ogen een begenadigd schrijfster, dichteres en filosofe.
Ik ben er trots op, je te mogen kennen. Elise Boerwinkel 💖

Geef een reactie

