Pas de 3e mei vandaag, ik zal er morgen niet zijn © Manja Croiset

Als een oester potdicht en mijn luiken letterlijk. Vandaag 1 maand geleden is Jules Schelvis overleden

 

Een stukje jeugd

SINECURE

het
onbevangen
kind
weet niet wat
het te wachten staat

 

wat me te wachten
stond
wist ik niet
maar onbevangen
ben ik nooit geweest

Amsterdam 2 -page-001
Foto weesmeisjes Amsterdam Museum toestemming via Mevrouw J(oyce) Edwards

Davidsster witte letters opnieuw png

In dit boek

KZ syndroom
niet erfelijk
wel overdraagbaar

Poster Shoah Yom Hashoa Poster 2013 Toestemming Yad Vashem en Deah Giladi

een trauma
vele vertakkingen
de onzichtbare wortels
woekeren verder
ze heten uitgeroeid
iets wat niet is
kan niet groeien
niet waarneembaar
wel aanwezig

Verscheidene personen hebben getracht deze tekst te vertalen, echter in het Nederlands zijn vertakkingen van een boom en traumata componenten en in het Ivriet is dat niet het geval, waardoor het effect verdween.

 

 

Davddster buiten uitgesnedenJPG

photo 1

 TUSSENDOOR HEB IK              GEPOOGD           TE                         LEVEN

 

 


                            Kreeften document-page-001Zonovergoten docx-page-001

 

 

En ter nagedachtenis aan mijn moeder speciaal en miljoenen anderen deelde ik al eerdere monumenten

En nog steeds ‘kampen’ er zovelen met de SHOAH.

https://www.bruna.nl/boeken/over-de-shoah-die-nooit-voorbij-gaat-9789402125078

Paula en Odo jong.png bewerkt

DE TIJDLOZE TIJD

mijn vader
altijd die frons
op zijn voorhoofd
de groeven steeds dieper
nog maar sporadisch dat
speelse trekje om zijn mondhoek
de herinnering vaag aan
wat eens een jongeman was
zal het steeds verder verdwijnen
heb ik uiteindelijk een fotoalbum nodig
om hem nog door decennia heen op mijn
netvlies te krijgen
of zal hij onverwacht als ik niet meer op
zoek ben
weer voor mijn geestesoog verschijnen
in al zijn facetten

 

mijn vader heeft tegenwoordig
nachtmerries over zijn kampverleden
vroeger leefde hij in het nu
nu leeft hij in vroeger

artikel Parool met storende fouten

Dan donderdag de bevrijding vieren? Wie is er vrij? Ik niet ten Hemelvaren zal ik ook niet, schiet me maar de ruimte in, ‘leef’ ik een vacuum of in het zwarte gat? Over zwart Maxima , “in rouw gedompeld”  de actrice, meestal een blijspel even een par uirtjes drama(niet de zwarte weduwe), maar op de Dam hoort ze niet, laat ze in Argentinië  De Dwaze Moeders” steunen!

De laagste kaste, die der onaanraakbaren.

 

HET                    IS              SCHROMELIJK           MISLUKT

 Geportretterd door Wieger Lindeboom

Manja Wieger -page-001

ONOMKEERBAAR

chronisch ziek zijn
iedere wankel gezette stap
één verder de taps toelopende fuik in
geen weg terug elke keer opnieuw blijkt
er een luik achter me dicht te vallen
claustrofobie voor mijn lichaam

 

LEVENS OF DOODSTRIJD

MET VERDRIETIGE KIJKERS

NAGENOEG VERLAMD

ZIE IK MIJN LEVEN AAN ME

VOORBIJ TREKKEN

AGONIE OP EEN GEVECHT

OM TE BESTAAN AL ZOVEEL DECENNIA

 

 Verdoemd.

 

Deze nu nog in mijn tuin komt bij mijn graf.

wie is glas met witte bloemen 2 14 8 2015
wie is glas 14 aug 2015witte bloemen

STILL WITHOUT A FACE

wie is die vrouw
in de spiegel
ik ken haar niet

er is niets
tussen
mijn spiegelbeeld
en
mijn schaduw

 

BEIDE EVEN WAAR

uit een spiegelbeeld
kan zoveel “spreken”
dat hij niet geruisloos is

een schaduw is stilte
silhouet zo zwart en stil
als de nacht

evenzeer ongerepte sneeuw

Mijn laatste geesteskind

betere lay out front wink

de noodkreet is eindelijk verstomd

het is voor niets geweest

Het (b)lijkt  een In Memoriam van mezelf.

© Manja Croiset

 

 

 

Geef een reactie

