Laat de tekst en foto’s voor zich spreken. © Manja Croiset

Deze foto’s net door mijn verzorgende gemaakt, ik word er zelf stil van.
Mensen hoeven absoluut niet van mijn werk te houden, maar veel te lang is het etiket van amateur
aan me blijven kleven…
En de landelijke kranten… niet een.
Dit hoort niet in een privétuin. Die ster wel bewust gedaan.
Mijn hele huis is een museum en ondanks alles is het een licht en totaal geen somber huis.
Er was een filmpje gemaakt van galerie Croiset, maar met muziek alleen, teksten en niet passend erbij en mijn stem doet het niet meer, maar You Tube kon niet vanwege de auteursrechten van de muziek, ik heb hem wel op privé staan, dan is het geen probleem en dan kan ik vanuit You Tube hem wel versturen naar privé emailadressen.
Het doek ‘ op transport’ was dus al in het bezit van KZ Amersfoort in overleg met de vorige directeur, na het bijtrekken van het terrein van het Sinaï Centrum, waar nu ook het monument van het Apeldoornsche Bosch staat, zou hij zo in deze vorm aan het Westerborkpad komen… Lopend van de Hollandsche Schouwburg via kamp Amersfoort naar Westerbork. De directeur wilde eerst een proef stuk glas of het kwalitatief goed genoeg was en ja. Voor heel veel geld heb ik het toen laten maken, dankbaar, nederig en ontroerd. Zelfs geld voor een paaltje over de ontwerpster, ik dus was betaald, de tekst in overleg geschreven en toen…. Telefoon de heer Ruijs, de Raad van Bestuur ging niet accoord, niet omdat het niet goed genoeg zou zijn, maar vanuit Amersfoort vertrokken geen treinen….
Nu staat hij in mijn tuin en daarvoor is hij niet gemaakt. Ooit een afspraak met een directeur gehad en eraan gedacht te vragen; “gaat de Raad van Bestuur ook accoord?” Nou veel meegemaakt, maar dat had ik NIET kunnen bevroeden. Ik heb zelfs moet vechten om het geld van het paaltje terug te krijgen…
Het kamp kon het goed gebruiken, zijn opvolgster Willemien Meershoek heeft hier bij op de rand van mijn bed gezeten, een schat van een vrouw en geschokt. Ze heeft geprobeerd een lans voor me te breken. Maar het is niet gelukt.
Haar voorganger had met s’chuldgevoel’ nog even Westerbork gebeld. Ik wist dat voor de vorm was.
Ze doen er niet aan naoorlogse kunst. Ik had nooit voor mij privé laten maken. Rust vereist tot later.
13432310_10201734827689781_280744076481747099_n13445364_10201734557243020_6462298192018312315_n
Op Transport Davidsster 16 6 2016JPG
Geef een reactie

