POEZINE XIII © Manja Croiset

De bundel binnen. Ik zal me beperken tot mijn gedeelten.
Er wordt gesproken over auteursrechten, bij mijn weten, zijn deze niet van Poezine,
maar van mij en deels uitgeverij Elikser.
Waar mijn j.peg bestanden zijn meegenomen okay, wel kris kras door het boekje heen.

De door mij gewraakte pagina’s, hiervoor nog een stuk cv.
Gewraakte paginas 1

De afbreking “wat me opvalt’ etc. dan enter na feiten, ook dat is slordig.
Die hoort achter verzameld zijn.

Mijn timmermans/grafisch oog vertelt me, dat het had gepast.

Gewraakte paginas
De streepjes weg, waar die op slaan? En als onbeschreven perkament volgende pagina.

Nog een opmerking. Pas de deaux, is een strophe uit een langere tekst…. Geen Drama
TEGENSTELLINGENdocx-page-001Kreeften document-page-001

Later de keuze van Bianca Hazenberg.

Haar inleiding kan ik me in vinden, behalve dat ik daarin geen reclame zou maken voor een boek van mijn moeder/de hare dus… met ISBN en prijs not done.
Haar associatie naar het item, had voldoende moeten zijn.

Op die plek had dit bijgepast..

Marteling docx-page-001

Ik had na haar reactie op Facebook al laten weten, dat ze dit op doek na mijn dood,
mocht hebben.

Maar dan de keuze. Soi, maar de lay out, horror.

Vreemde streepjes, een tekst over twee pagina en
GEEN RUIMTE GEBREK,

want eronder is veel wit. Vreemde afbrekingen.

Een tekst die ik gecentreerd had staan niet gedaan tot daaraan toe,
maar hele curieuze enters.
Het was zo opgelost, eerst nachtmerries, links past en
MIJN VADE DIE frons volgende kolom.

Verder een goed uitziende bundel.
Met mij prominent aanwezig, dan had daar ook zorgvuldig mee omgesprongen moeten worden.

Los van prominent dat geldt voor iedereen.

Ik had nog niets dan lof gehoord. Kennelijk vinden de andere schrijvers zich er wel in.

Ondankbaar? Querulant? Nee, zoiets hoort professioneel verzorgd te worden.
Een visitekaartje. Hier had ik me met deze wetenschap NIET  VOOR GELEEND!

Nu afwachten wat morgen het Eindhovense Huis aan Huis blad zegt.

( In Eindhoven vond de presentatie plaats)

Deze tekst staat eronder andere in…

Er was sprake van dat mijn werk zou worden voorgedragen, ze hebben zich
er toch niet aangewaagd…

Mijn eenste knullige You Tube. Dat is degene met ook SANS FAMILLE

Ik doe mijn zieke lodder ogen weer dicht. Nog iets.
Niet alleen maar, wel een boel gejammer.

Als ik niet mijn poot had stijf gehouden, was het over mij ook puur LITANIE geworden
en ik ben meer dan mijn ziekte…

Echt niet iedereen, maar wel soft. Het blijkt bij nadere inspectie wel degelijk
meer genuanceerd.

Dit door degenen die door velen “een jammerhout” wordt gevonden.
Alhoewel het percentage een ander gehalte krijgt…/lijkt te veschuiven.

In bed liggend het nogmaals rustiger doornemend, valt het wel mee.
Veel van wat anderen zeggen, heb ik in een eerder stadium/eerdere fase eveneens geschreven.
Dat is normaal veel mensen denken en voelen, en schrijven daardoor hetzelfde.

Kijkend naar de lay out zijn voor zover IK zien kan alleen mijn teksten, geweld aan gedaan. Alhoewel?

Mijn vader, uitgerekend BIJ HEM DE GRAFICUS!

 

mijn vader heeft tegenwoordig

nachtmerries over zijn kampverleden

vroeger leefde hij in het nu

nu leeft hij in vroeger

MIJN VADER

altijd die frons

op zijn voorhoofd

de groeven steeds dieper

nog maar sporadisch dat

speelse trekje om zijn mondhoek

de herinnering vaag aan

wat eens een jongeman was

zal het steeds verder verdwijnen

heb ik uiteindelijk een fotoalbum nodig

om hem nog door decennia heen
op mijn netvlies te krijgen

of zal hij onverwacht als ik niet meer
op zoek ben
op mijn geestesoog verschijnen

in al zijn facetten

Dan spreken we hier over pagina 131 en op blad 131 /132 het gedicht ”perkament”
2 regels op 131 en dan verder 132. Zou ik van mijn uitgever NIET NEMEN.
En waarom die vreselijke streepjes??? ONTZETTEND /ERGENIS! Staan ze in mijn boeken?
NEEN!

Deze twee pagina’s blijven mij een doorn in het oog… Echt erg.

En nog iets als ze dit zouden gebruiken en dat is gebeurd.
Gezegd dat ze absoluut moesten vermelden over de Amsterdamse weesmeisjes.
Plaatje nr. 2.
Met toestemmning van het Amsterdam Museum, daarin zijn ze in gebreke gebleven…

Alhoewel het niet meer onder mij ressorteert, bij deze en excuses.

Amsterdam 2 -page-001

 

Het doet mij deugd, dat mijn aandeel wordt afgerond met een LEUK tekstje!
En daardoor boven nog over mijn /het geheugen. Eveneens niet een tekst van een zieke.

Rest me, Bianca Hazenberg en Derrel Niemeijer te bedanken voor het vele werk.

Te kritisch? Nee, opmerkingen van een zo langzamerhand doorgewinterde professional,
die dit niet vindt kunnen. Ligt mijn lat te hoog? Ik had dit van een uitgever van mijn boeken eveneens niet geaccepteerd.
Ik vind mijn eigen boeken niet goed genoeg, deels voortvloeiend uit mijn vele beperkingen….
Een literair tijdschrift behoort deze pretentie zelf te hebben. En behalve het stukje door Bianca Hazenberg dat an sich niet slecht is.  De kantteningen daarover heb ik reeds benoemd hoefde er slechts gekopieerd te worden.

Liggen dan echt de beste stuurlui – zonder cruisecontrol- in bed?

Zwaar mijn grenzend overgegaan. Maar ik voel me desalniettemin geroepen.

 

Een Reactie op “POEZINE XIII © Manja Croiset

  1. Deze avond, de dag dat het licht het langst bij ons is, kom ik voor het eerst op deze pagina. Even wat schrijven lukt mij niet. Ik moet deze pagina wel 10 x lezen. Het is veel, het is aangrijpend. Mijn hersens denken in beelden en die beelden zijn heftig. Ik voel alles, ik weet niet of ik het goed voel. Maar wat ik wel weet is dat het bij mij binnenkomt en mij omwoelt. Ik weet dat er nog veel meer wacht. Ik heb er honger naar. Ik wil je leren kennen met alles wat je maakte tot wie je bent. Dag Manja

    Like

Geef een reactie

