NIW Manja Croiset door Esther Voet en andere zaken! © Manja Croiset

Met veel dank aan Esther Voet, die deze hommage voor mijn 70e verjaardag heeft weten
te brengen, ondanks haar zeer drukke werkzaamheden. Voor het NIW en Jalta.nl

voorzijde NIWtweede bladzijde NIW

Een kleine kanttekening bij ‘lotgenootjes’, ik was de enige teenager. Een aselectief beleid. Jong en oud door elkaar mensen met psychoses en zij die vastgelopen waren door problemen. Maar dat valt allemaal te lezen in mijn boeken met name Manja en Klinieken en my autobiography het genoemde “a wink in the darkness” (dat deze genoemd wordt doet mij deugd) mijn laatste en dat zal het nu ook blijven, dicteren gaat niet. Een boek op i pad evenmin. Verhalen te over in mijn hoofd. De confrontatie op mijn “wooneiland”’ met verleden, heden en toekomst of beter gezegd het ontbreken daarvan…

In eerste instantie was ik teleurgesteld, mevrouw Voet had diverse boeken in overleg ontvangen en ik ging er vanuit dat het ertikel daaraan gewijd zou zijn, maar gezien de korte spanne tijds, is het logisch dat het niet haalbaar was. Het was de bedoeling dat een van de redactrices me hier thuis zou interviewen, mijn stem en kracht ( ik was mijn hele leven dol op -voor-lezen, het is vreselijk mijn eigen teksten niet meer uit te kunnen spreken) er is contact geweest met de cineast en mevrouw Voet die elkaar kennen en heeft het een totaal ander verloop gekregen.
Esther nogmaals mijn dank.

De foto een schnitt uit een klassenfoto 11 jaar oud…..laagste klas lagere school. Een klas met hoofdzakelijk lachende kinderen. Wat is waarneming? Hij stond een tijdlang op het bureaublad van mijn desktop.
Het ontlokte mijn zuster: “zeker Barlaeus!” Nee….

schnitt van mij alle 6e ZW S 6e klas

https://www.youtube.com/watch?v=7uLLebRLXP4&feature=youtu.be Ik ben hier mijn oudste zuster nog altijd dankbaar voor. Het zal menig Manja connaisseur zijn opgevallen. Dat ik na de dood van mijn ouders joodser ben geworden, mede door de stervensbegeleiding van mijn moeder met haar flashbacks…. Zij, die geen jodin, maar Nederlandse was en Jodensterren (niet davidsterren) een brandmerk vond en diep geschokt was, dat haar vermoorde geassimileerde familie op deze wijze werd herdacht/geëerd in Westerbork.
Graag wil ik nog kwijt, dat ik altijd wars zal blijven van religie/de hoogtijdagen en de taal daaraan verbonden alhoewel er allang een paar zijn ingeslopen, maar hoe meer de Jodenhaat oplaait, bewust geen antisemitisme- vele moslims zijn zelf semieten, een discussie op zich- des te joodser ik me voel- zo makkelijk voor mij als ernstig zieke alleenstaande te zeggen apres moi le déluge, maar zo zit ik niet in elkaar. Ik mag dan de naam van schijtlijster hebben. Opstaan uitdagen, kom maar op. Ik heb nog nooit een voet in een synagoge gezet…, ware ik niet aan bed gebonden dan ging ik ostentatief naar godbeterehet schuilsynagogen.. Mensen durven niet meer. Sommigen ook dit blad niet te ontvangen. Al is het met de dood in mijn hart. ‘We nemen het weer niet’ naam van het opgeheven van ‘vrienden van Sachsenhausen’, mijn vader heeft er ”gelogeerd /gekampeerd op kosten van de duitse staat” zoals hij placht te zeggen. Dat verwoord ik ook in het boek
“OVER DE SHOAH DIE NOOIT VOORBIJ GAAT”
(een boek dat ik nooit had kunnen schrijven toen mijn ouders nog leefden)en nooit zal ik duits met kapitale letters schrijven. Ja, Das Kapital van Karl Marx.  Ik geef hier een half boek cadeau, dat is wel enige jiddische overdrijving en ik steek ook regelmatig mijn grote joodse gok ergens in met mijn fok op. Dat niet joods betrekkelijk, ik was lang en  breed volwassen toen het tot mij doordrong dat onze beide Amsterdamse huisartsen joden waren..dr. Duizend nog de huisarts van mijn moeders ouders en Lankhout, die een trigger was voor Rob Oudkerk om ook een huisarts te worden omdat hij zijn vader zo goed behandelde.
Later zag ik tot mijn schrik, dat die vader bij de Joodsche raad zat, staat voor mij gelijk aan collaboratie.  Ze werden het langst gespaard, puur dus om hun eigen hachje te redden. Overlevenden zijn wel degelijk na de oorlog gestraft. Onze tandarts Vomberg in de Paulus Potter ook een jood, woonde schuin tegenover de stiefmoeder van Charlotte Salomon, ik citeer haar….
Heute frage ich nicht mehr: Bist du Deutscher, bist du Jude oder Christ? Heute sehe ich in jedem den Menschen! ” En daar wil ik me van harte bij aansluiten. MC

In de film door Frans Weisz ( hij zocht zijn moeder wel op in het Sinaï Centrum- met frisse tegenzin) waarin o.a. Judith Herzberg en (Oom) Max Croiset  meespeelden op voorwaarde, dat de hakenkruizen omgedraaid werden, denderde mijn vader in de bioscoop tegen de halfbroer op wie hij leek als een tweelingbroer, dat deze gearresteerd wordt en naar… Sachsenhausen werd overgebracht.
Ein mensch, ein mensch zu sein! In diesen heil’gen Hallen. Daar gaat het toch om!

https://www.youtube.com/watch?v=mVUI4HZFsnk

Inderdaad geef ik wel heel veel prijs uit het boek, maar ik ben toch degene die zegt, roem hoeft niet, maar erkenning heb ik nodig! Op deze wijze sneeuw ik Esther Voet ’s werk onder, maar het is mij zo eigen geworden en laat ik vooral die zo zwaar bevochten eigenheid behouden. Dat is al moeilijk genoeg, nu ik zo hulpbehoevend ben. Iets anders dan emotionele afhankelijkheid. Ik lig hier in een uiterst kwetsbare situatie.

Hier op facebook vele nieuwe waardevolle connecties, ook oude schoolgenoten en van werk e.d. Niet van hen alleen, maar frappant is dat uit de joodse hoek de meeste erkenning komt. Zoals o.a. Karin van Coeverden voorheen Joodse Omroep en Alfred Edelstein.

Van een joodse Barlaeaan hoorde ik niet zo lang geleden iets, dat ik nooit geweten heb, logisch te jong en we wisten zonder meer niet. Ik weet dat er ergens een Rode Kruis post waar je heen kon voor informative, van hem hoorde ik op het Museumplein. Hoe dichtbij!
Voor mij betekent dat galmend onder het Rijksmuseum door en de echo, zeer palliatief op weg naar de tandarts!

Mijn moeder heeft dat absoluut niet zelf gedaan. Ik neem de vriendin van haar broer verzetsvrouw Henna Winkel. Tja, Manja gaat er weer eens met Manja vandoor….

https://www.bol.com/nl/s/boeken/zoekresultaten/Ntt/Manja+en+Klinieken/N/8299+8293/Nty/1/search/true/searchType/qck/defaultSearchContext/books_nl/sc/books_nl/index.html?_requestid=154653

Dit boek is het meest passend bij het artikel van het Esther Voet en Simon Hammelburg schreef er een recensie over.

https://www.bol.com/nl/p/a-wink-in-the-darkness/9200000053697300/

 

https://www.bruna.nl/boeken/over-de-shoah-die-nooit-voorbij-gaat-9789402125078

Hoe lang zeg ik al , dat ik regelmatig in de jaren 30 van de vorige eeuw  waan? ( ook in Shoa)

Voor het eerst in mijn leven is er niet een, maar dan ook niet een partij waarop ik zou kunnen stemmen. Ook hier kon gelden na mij de zondvloed en ook al moet er voor mij bij volmacht gestemd worden…Niet stemmen, dan ontneem je zelf je democratisch recht…
Ik heb al eerder op Facebook deze discussie geëntameerd. Ik meen Dhr. Wijnand Steemers kwam met het idee en masse je stem ongeldig te maken. Je telt wel mee bij de opkomst.
Als er in de vorige eeuw in Amsterdam meer dan een miljoen mensen meeliepen in de anti-kruisraketten demonstratie, dan zouden er – en m.i. is de situatie nu veel gevaarlijker- nu miljoenen PLURALIS gemotiveerd  moeten worden deze actie te steunen. Al teveel gedaan…zijn er ook mensen, die er werk van kunnen maken miljoenen te mobiliseren?
© Manja Croiset

Toen ik wist dat het NIW me wilde interviewen en ook mijn onvermogen tot spreken,
heb ik dit zelf geschreven. De jonge vrouw Grace en ik zelf kunnen het beter.

NOOIT GENERALISEREN punten column voor het NIW docx.-page-001NOOIT GENERALISEREN punten column voor het NIW docx.-page-002

 

Een kritische noot onder een schuilnaam van iemand die tegelijk met Manja Croiset Auteur in Veluweland was. Ik heb een heel goed contact met Jan Foudraine gehad, Manja had echt heel veel pech. Maar mijn kritiekpunt betreft LSD… ik heb terwijl ik wel kon communiceren er heel veel aangehad…Dilemma. Gedubd of ik reageren zou.Dit doe ik voor mezelf maar ook voor de baanbrekers van toen om de m.i. onzin te weerspreken,
dat ademhalen net zoveel waard is als LSD. Vergelijking Yomanda of echte onderlegde deskundigen.
Ik ben in therapie in St. Veluweland geweest, hebt u ervaring met LSD? Ik wel. Nu zeer benauwd veel ademhalingstechnieken, dat is in de verste verte niet te vergelijken met LSD.
Van beroep logopedist, wat je zo al met ademhaling kan doen is mij bekend. Graag zou ik willen weten of u bedoelt met ademhalingstechniek te kalmeren of in een hypnose toestand te geraken om vandaaruit bij diepere verdrongen lagen te komen?
Zowel LSD als hypnose ben ik mee bekend en het benadert LSD in de verste verte niet.
Ook narco-analyse/ penthotal werd al vroeg gebruikt voor mijn opname, is slechts een schaduw van /afgietsel van voornoemde behandeling die soms met toediening van psilocybine werd ondersteund. Mijn leven had  een ander verloop gehad als het toen niet gebruikt was. (Manja is daar wel miskend. Ze heeft alles op haar eigen merites bereikt. Dat getuigt van een immense kracht) Het blijft triest dat LSD door het gebruik van de hippies verboden is geworden. Heel raar dat geldt dan voor elke medicatie waar een recept voor nodig is. Decennia hebben wij een intensief contact gehad en over en weer op diverse locaties bij elkaar gelogeerd. Eerst alleen dat angstige kind, dat niets wist te duiden. Ze heeft zich daaraan ontworsteld, het feit dat ze zich bloot durfde te geven met kindalters en al, (wie hebben dat ooit geweten?) Getuigt van een kracht en moed, die ik weinig anderen zie doen, ondanks die regressie is het een overwogen volwassen daad. (Moed hoor ik u wel noemen).Onze eindeloze telefoongesprekken is om fysieke reden van ons beiden nagenoeg niet meer aan de orde. Afwisselend zijn we van elkaar verbaasd dat we er nog zijn. Ik ben wel ouder…
Ik lees wel vele contradicties en is het puur onhandig taalgebruik? Mag ik daarover vallen? Ja, als hoofdredactrice mag ik van u beter verwachten. Het leeftijdsverschil leek 41 jaar geleden groot, nu ligt dat anders. Zo betrekkelijk is tijd. Manja is ondanks alles geen klein meisje meer. Gelukkig valt het weg door de kop erboven, maar dat het woord “achterlijk” wordt gebruikt is uiterst pijnlijk ook al staat er NIET bij…. Over de vorige eeuw, toen was dergelijk taalgebruik normaal. Neem de beroemde dichteres en psychiater Vasalis “elke zaterdag avond gaat de idioot in het bad”. Dat zou hedentendage niet meer kunnen… Manja is niet alleen ‘niet achterlijk’ maar hoogbegaafd en hyper hypersensitief…” haar schrijven is zeker niet alleen een therapeutische ontlading, ze kan zo beeldend schrijven, dat het lijkt of je er zelf bij aanwezig bent.
Drie jaar gymnasium. Het is wel meer dan dat, een autodidact en ‘onder professoren’ merk je het verschil niet, des te knapper zou ik zeggen. Een geheugen als een ijzeren pot. Haar leven is 70 jaar ellende, maar voor mij is ze summa cum laude geslaagd.
Ook als schrijfster zou ze allang doorgebroken moeten zijn.
Haar slotzin in OVER DE SHOAH DIE NOOIT VOORBIJ GAAT “het leven dat niet bedoeld was en dat leitmotiv is gebleven”
Ik had kritiek op Esther Voet, ik hoop dat dit artikel er toe leidt, dat Manja haar doorbraak als kunstenares als nog komt. Genieten zit er niet meer in, maar nog meekrijgen, dat ze niet een leven lang voor niets heeft gestreden lijkt me enigszins palliatief….   

  “Ook zien we een foto van Manja als kind: een beeldschoon meisje met enorme ogen. Wat daarachter schuilgaat kan niemand vermoeden bij het zien van dat plaatje.”              
Zelf heb ik gewerkt met kinderen, je kunt het aan deze foto duidelijk aflezen. Decennia hebben wij een intensief contact gehad en over en weer op diverse locaties bij elkaar gelogeerd. Eerst alleen dat angstige kind, dat niets wist te duiden. Ze heeft zich daaraan ontworsteld, het feit dat ze zich bloot durfde te geven met kindalters en al, (wie hebben dat ooit geweten?) Getuigt van een kracht en moed, die ik weinig anderen haar na zie doen, ondanks die regressie is het een overwogen volwassen daad. (moed hoor ik u wel noemen). Onze eindeloze telefoongesprekken is om fysieke reden van ons beiden nagenoeg niet meer aan de orde. Ik placht haar altijd meidje te noemen. Het irriteerde haar mateloos. Manja is ondanks alles geen klein meisje meer een volwassen vrouw met klasse. Ons leeftijdsverschil 13 leek toen groot, 19 en 32 is dat ook. Bij 70 en 83 valt dat weg en het woord ‘meidje’ zeker niet meer van toepassing.

 

Al weer een  poos geleden, schreef ik.
luisteren of de ander luistert
op facebook wil ik het verander, lezen of de ander leest.
© Manja Croiset
Totaal dus niet sprekend uit de felicitaties en uitnodigingen, o ik wist niet dat je ziek was
het staat er 1000 keren, daar heb ik dit gemaakt plaats het regelmatig, nee hoor, om dat in vrjard heb, is het ook verjaard althan waar het mijn verjardag betreft, HET HELPT NIET!
linker oog

Het onderstaande zag ik ook op de Akosite.

Grace Cohen
Verwijderen

Grace Cohen Mrs. Esther Voet am in shock about this article. Miss Croiset has written marvolous books.     I expected more nesjomme of Miss Esther Voet Manja Croiset Auteur a weak lady not at all and only a mental case, but a a very talented strong woman always misjudged, yes a victim not only because of her trauma’s at home (Over de Shoah die nooit voorbij gaat) but poisoned by psychiatrists and now she is bedridden because of that she is an invalide and in spite of all this, she is fighter for human right just as the famous Miss Esther Voet and I think you are healthy.
Again misjudged, why not as a starter of the article with her situation right now and how that happened. Neither English or Dutch but Hebrew my mother tongue. Only the backside of this books tells more about her than your story…

Mevrouw. Esther Voet I am in shock over dit artikel. Miss Croiset marvolous boeken heeft geschreven. Ik had meer verwacht van miss Esther Voet nesjomme Manja Croiset Auteur een zwakke vrouw helemaal niet en alleen een mentale zaak, maar een zeer getalenteerde sterke vrouw altijd verkeerd ingeschat, ja een slachtoffer, niet alleen vanwege haar trauma ‘ s thuis ( Over de Shoah die nooit voorbij gaat) maarvergiftigd door psychiaters en nu is ze bedlegerig vanwege dat ze is een invalide en ondanks dit alles, ze is een vechter voor het recht van de mens, net als de beroemde miss Esther Voet en ik Denk dat je gezond bent. Nogmaals, waarom dan niet verkeerd ingeschat als starter van het artikel met haar situatie nu en hoe dat is gebeurd. Geen engels of nederlands maar hebreeuwse mijn moedertaal. Alleen de bacside van deze boeken zegt meer over haar dan jouw verhaal…Automatisch vertaaldbetere lay out front wink

niw schrijven als therapie esther voet

2 Reacties op “NIW Manja Croiset door Esther Voet en andere zaken! © Manja Croiset

  1. Wat een indrukwekkende en ontroerende stukken en foto’s! Ik ken Manja al negen jaar en ben deze unieke vrouw gaan bewonderen en ervan gaan houden. Pieter

    Like

  2. Ik wil nog toevoegen dat ik al haar boeken heb die naast veel droefheid ook mooie anekdotes en aforismen bevatten en alles is geschreven in een directe, niets verhullende unieke stijl. Pieter

    Like

Geef een reactie

