Manja maar door Faceboekaniers Peskens/van Oorschot. Ko van Dijk, Linda. Kitty Courbois, Sylvia Kristel. Hugo Claus © Manja Croiset

Door dit  toneelstuk, http://www.eenlevenlangtheater.nl/ko%20van%20dijk/repertoire/televisie/kro/491.html

Dan komt er onbekende en zegt:” mooi weer vandaag” en dan flip ik flashback met dichtgeknepen keel, een totale implosie hierbij…

Joop Lieverse Ach…. Ko; wij behoren tot de generatie die hem nog echt heeft zien spelen. Zo herinner ik mij Dood van een handelsreiziger van Arthur Miller in het RO-theater… onovertroffen.

kwam ik gesprek met een van medefaceboekaniers…

Manja Croiset Dat was later, mijn moeder altijd verdriet. Haar vader was dat en recessie en de mentaliteit niet. Hitler heeft het werk afgemaakt. Ik ben in een jankbui. Ro theater daar werkt als inspiciënt hun oudste kleinzoon voor een van mijn moeders verjaardigen die van het Ro met een opdracht van alle acteurs en ze had alleen maar verdriet. Zo associatief schrijf ik dus ook mijn uiterst opwekkende boeken. Maar nu niet meer 1 vinger op iPad. Nee. En lig ik mijn zonden overgeleverd aan, te over denken… En gekend natuurlijk en door mijn familie maar Linda de Hartog woonde met hem en haar moeder Teddy Schaink bij mij om de hoek en we zaten op dezelfde lagere school . Veel later noemde ze zich Linda van Dijck, eerst als zangeres in Scandinavië en later in Nederland als actrice op mijn netvlies twee vorstinnen en een vorst.

Van Oorschot / Peskens Verfilmd tv trilogie met Max als van Oirschot oud en Linda dochter daar in ooo kom even niet op de naam wel op mijn netvlies, ja Kitty Courbois ze deelde korte het bed met Hugo Claus waar ze introduceerde Sylvia Kristel introduceerde.. en de broer van Claus was ook een Odo net als mijn vader. De eerste zag ik de naam als grafzerk in de Notre Dame en riep te hard, ” pappa pappa, nog een Odo” Manja Croiset aan alles zit een verhaal. Het lijkt de Privé wel maar gewoon mijn leefomgeving.
Dit de reactie van Bart Berman, de goede man wist het verschil niet tussen een gymnasium en een lyceum.

Tjé en nu kwijt wat ik zeggen wou, goede recensie van Bart Berman, maar casus….Au… en hij zegt iets over titel, maar hiermee open ik en dat lijkt me niet verkeerd. Ja de quote ervoor
“onverwerkt verleden tijd”

Maar de echte opening aldus.

In gedachten verzonken sta ik voor de spiegel, de contouren vervagen en kom in mijn kindertijd terecht.

Overigens herinneringen te beginnen nog voor mijn eerste verjaardag. Voor mij toch echt kindertijd en dit alles door een toneelstuk en ach dat was geen toeval…

http://www.ako.nl/…/mijn-leven-achter-onzichtbare-tralies-…/
 img_1363
img_1362

Joop Lieverse Manja, ik heb al veel regels van je gelezen, over je gelezen en tussen de regels gelezen… en ja, achter de regels gevoeld. Maar het kan nooit genoeg zijn of teveel. Weet ik ook. Dank.

Manja Croiset Lieve Joop, jij bedankt mij, even overwogen dit per pb te doen… die dank ben ik jou verschuldigd. Voor jou teveel. Voor al die mensen:”doe niet zo zielig” te weinig.
Na de film dan oprecht. Oo. Aa ach wat erg, je bent echt zielig… brr net zo erg…en ja ik heb hier kameraden/vrienden gekregen, een uitgelezen groepje, die met elkaar met deze lading dollen. De goed bedoelde doch opdringerig hulp, niet fijn.
Ja, door mijn ventileren roep ik dat op, dat hele stille meisje is helaas niet meer. De keuze altijd thuis brengt me tot dergelijke uitlatingen en daardoor ontstaat polemiek die ik helemaal niet wil en wel wat vaker, maar niet de wijsheid mijn mond te houden.
Bedankt Joop en er zijn er wel meer… Joop Lieverse
Wijnand Steemers. David de Leeuw.

 

Geef een reactie

