Complete overval Flashback vooravond van mijn vaders dood. © Manja Croiset

Totaal onverwacht flashback vanavond 5 jaar geleden voor mijn vaders overlijden…
Nog geen enkele keer eerder.
Extra kwetsbaar?
Verder zal ik er niet op ingaan. Familie aangelegenheid. Alhoewel het 18 November 2011 uitgebreid opop-transport-op-doek mijn weblog heeft , de nacht ervoor geschreven, ik wist het per slot van rekening al gestaan. PATER FAMILIAS OVERLEDEN
Wel kan ik zeggen gecremeerd…
Ik had een plek voor hem het monument kamp Amersfoort om hem te herdenken. Alleen in januari 2012 geweest met de oudste zoon van mijn zus en op 4 mei overdag in rolstoel met hulp. ’s Avonds met mijn oudste zus bij mijn moeder op bed om 20.00 uur, die een week later de 11e is overleden. Vrijdagen!
Nooit meer behoefte aangehad, ja op 11 maart 2013 95 jaar na haar geboorte, wilde ik ook voor haar daar een roos neerleggen, is gedaan door een verzorgende, ik kon al niet meer.
Hieronder op een tafeltje bij dit doek ook hun roos. Het doek hangt er elk jaar rond de Auschwitz herdenking, die keer hebben ze het laten hangen tot na haar geboortedag…
De huidige directrice, legt onder het doek ook altijd
”over de Shoah die nooit voorbij gaat”.
Manja Croiset
Overstuur kan ik het doek niet vinden..
O hier is het….elke Auschwitzlezing, bedoeld om daar gefilmd te worden door Willy Lindwer op de 27e 2013. maar het ging al niet meer.
En nu voor het eerst wil ik er morgen heen. Niet naar het gebouw, maar naar het monument. Ach misschien ben ik weer anders.
Complete overval… Ja, overvallen zijn er vaak in de context van oorlogen.
durchskamin-monument
Geef een reactie

