Familievete, De Jonge-Asser- Croiset © Manja Croiset

Door de NRC notabene van een maand geleden.
Kom ik nu met mijn aandeel en mening/gevoel naar buiten.
Alles aan elkaar geplakt, ik weet niet of het daardoor rammelt.
Hoeft absoluut niet, gisteren waren er mensen, die reageerden.
Ik vroeg dat niet te doen en verwijderde.
Maar wie ik ben, ik om mensen monddood te maken???
Tot mijn schande heb ik tot voor een paar maanden nooit voldoende stil gestaan
bij  het lot van Joosje.
Wel dacht ik in 2014 Hella -Eli contact hersteld dan zal Joosje nu wel geen vader meer hebben.

https://www.nrc.nl/nieuws/2016/12/13/hella-de-jonge-ongelukkig-door-film-over-haar-familie-5761249-a1536382

In mijn opinie als een zijdelings betrokken familielid, schetst de NRC wel een heel vertekend beeld.

Nu is het natuurlijk niet eenvoudig, over ‘sporen’ gesproken, om een vrouw, die al jaren volop in de media is en ze uit haar hand laat eten en geen enkele vorm heeft geschuwd om daarmee in de spotlights te komen “Zegevierend” af te vallen.
Ze had haar ‘sporen’ toch verdiend? Of toch niet?

De rest van de familie stond immers op een zijspoor? Vreselijk een familievete op tv.

Maar hoe anders? Waarom was het Spielberg fragment over haar moeder niet in de film. Over vete gesproken. Dat lijkt nu ook in de media het geval. Waarom is er nooit door kranten e.d. bij de rest van de familie geïnformeerd?

Zelf zijdelings betrokken, zoals gezegd, maar had de twijfelachtige eer, dat mevrouw de Jonge niet kon verdragen, dat ook ik boeken schrijf/filmde.

Hoe ze dat uitgevogeld heeft, weet ik niet, maar op een gegeven moment, heeft ze vriendarts gebeld om zich over mij te beklagen en met een rechtszaak dreigde over mijn mening. Een van de redenen dat zijn naam hier nooit voluit staat. Hoe ze aan dat nummer kwam als u het weet, weet ik het ook…  Oneigenlijk. Dat heb ik niet in de media naar buiten gebracht, ik neem aan dat er ook geen gewag van was gemaakt, als ik ze benaderd had.

Me afvragend hoe het kan, dat ik inmiddels op de lijst van de grote proza en poëzie schrijvers sta. Maar geen landelijke krant, die bereid is een boek van mij te recenseren. Een insinuatie? Ben ik paranoïde?
Wie weet, maar allemaal wel heel toevallig.
Op zijn minst curieus te noemen.
In 2013 was er in principe een toezegging van een omroep voor

        ” Manja een leven achter onzichtbare tralies”,
allemaal toeval?

Het zou kunnen…

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Manja_Croiset

Het spijt me erg, maar ik kan er nu zelf niet meer om heen… Vind ik dat smakelijk? Nee! Verre van. Mensen, die elkaar naar de ogen steken, is in de artiestenwereld niet  nieuw.
Waarom niet naast elkaar?
Rivaliteit is walgelijk, een reden om niet van sport te houden. Wie is de beste de knapste?
Er is geen mooiste muziek of beste schilder. Naast elkaar. Smaken verschillen en stemmingsafhankelijk.
In ‘kampen’ verdeeld over de Shoah is het meest weerzinwekkend wat ik me bedenken kan.

Jaren in de psychiatrie ” ik ben het zieligst, nee ik” nooit heb ik daaraan meegedaan.

Ik zweeg en ik zweeg en ik zweeg en was niemand, het patroon heeft zich voortgezet.

Lang voor dergelijke dingen in me opkwamen, ik had per slot van rekening geen gevoel van eigenwaarde, heb ik me afgevraagd waarom niets lukte, zelfs de film niet van een cineast, die ook zijn ”sporen” wel had verdiend. de rode draad die maar niet doorbroken werd.

https://www.nrc.nl/nieuws/2016/12/15/echos-van-een-oorlog-bittere-familiestrijd-tweede-generatie-a1536732

Twee stukjes in de NRC vorige maand, die ik nu pas zag door hoe ik existeer.
Familievete, ja dat zijn er vele.

Maar hoe kan de NRC schrijven, film Hella de Jonge beter?

‘In echo’s uit het verleden’ komt hun moeder nog zelf aan het woord. Rustig beschaafd…

Indertijd Elsbeth Etty over de inmiddels overleden kleindochter schattig…het is toch al bagger, ik durfde het toen niet te zeggen, maar dacht hoe kun je een doodziek kind gebruiken als vals sentiment? Schattig ?

Kind had geen idee, gisteren waren we in de kerk van Maria – ik heb die film een keer gezien en zal dit nooit vergeten- vandaag in de kerk van oma, sjoel oma is joods- dus mamma is joods – je ziet een pronte deerne, niets op tegen.

Joods? Synagoge? Ze zijn geen van allen met god opgegroeid. Volgens mij is metgod een voetballer. Houd ik ook niet van.

Er wordt negatieve opmerking gemaakt over Joosje Asser dat ze langs het spoor loopt, bij mijn weten heb ik dat er velen zien doen waaronder Barbara Barend. Maar er zijn er legio.

Ik voel me ziek, ik ben heel ziek dagen zonder verzorging. Rot weg in mijn eentje om knettergek van te worden en dat ben/voel ik me ook.

In een waanzinnige wereld, als hij vergaat, hoef ik niet in een tweede ark van Noach…

Die grootvader heeft wat teweeg gebracht met zijn libido.

Moet ik me nu generen, dat er over mijn leven ook een documentaire is gemaakt?
Een totaal andere overigens, maar nu denk ik. HAD IK DAAROM MOETEN LATEN?
Ik stelde misstanden van de psychiatrie/zorg aan de kaak, daar kan ik nog een film over maken, kunnen ook niet joden het slachtoffer van worden van de wantoestanden in de ”zorg.”

Slaat toch nergens op, puur omdat we een zelfde grootvader hadden..

Als ik een van de familienamen van mijn moeder had genomen, Bamberg of DaCostasenior of haar vaders naam Kool. Was het niet opgevallen…

Een Croiset in een imaginaire rioolbuis…

BAGGER!

Mijn film was al af voordat nicht iets gedaan had…

Mond houden?

Mevrouw de Jonge 4 mei jl in de Nieuwe Kerk:

‘Wij begraven onze doden niet!’ O, nee? Ik was erbij toen haar moeder begraven werd.

Leben oder Theater. THEATER!

Moet ik dit beschrijven? Het staat breed uit in de media. Maar is er geen vertekend beeld?
Me er verre van houden?
Jammer, dat je hier niet arceren kan.

Maar dit is glashelder. Waarom wordt er niet doorheen geprikt.

Wijlen mijn vader zou zeggen: ”heb je nog geen ellende genoeg?” Toen een van mijn verpleeghulpen tot over haar oren in de ellende zat…

Hoe je het ook wendt of keert, hoe ik erover denk lijkt me duidelijk, de roem won…

En als ik iets niet hebben kan, is het onrecht. Ik lag de hele dag verfrommeld in hoekje zonder hulp.
Hier staat het dan..

De pers noemt het een familievete. Maar waarom vond de pers dat niet bij film nummer een… ??

Ziende blind??? Ik houd me nog in. Schreef ik gisteren…

Manja C

Joost Elffers.

Ja,als er boeken worden geschreven en films gemaakt ligd haast alles op straat.
Een onverwerkt verleden blijft vaak hangen in een kinderbrein dat vast zit.
Van de twee zusjes Asser heeft Hella daar het meeste last van.
Zij is niet alleen een dochter van een joodse slachtoffer vader,hij was ook een extroverte bekende persoonlijkheid.
Door te trouwen met dezelfde ,nu beroemde energie blijft zij in de support van zitten.
Hella kan dat beter Dan wie Dan ook,zij heeft dat haar hele leven gedaan.
Door deze unieke omstandigheden blijven haar tweede generatie trauma’s veels te lang onverwerkt en voor zich uit geschoven.
Als het Dan toch naar buiten komt met boeken en film vergeet zij ,als het onverwerkte kleine kind,die per definitie zelfzuchtig zijn,haar broer en zusje daar in te betrekken.
Het onverwerkte kleine kind in haar,niet zij zelf, is daar niet toe in staat.
Het een keer zelf op het podium te staan is er natuurlijk ook een deel van,haar vader en echtgenoot zijn solisten,die pareer je in een solo,niet een groepje.
Ikzelf heb hetzelfde beleefd als Hella en heb er alle begrip voor.
De kinderen Asser moeten zich verzoenen.

 

Bewust heb ik zijn taalfouten laten staan. Mc

 

 

Manja Croiset:

Hoe weet u dat? Kent u haar persoonlijk, de media? Geen mens is objectief. Bovendien kun je traumata en ziekten nooit vergelijken…mag ook niet. Het mag geen competitie zijn. Moeten kankerpatiënten en mensen met andere zeer ernstige ziekten met elkaar vergeleken worden? Mijnheer Elffers ‘het ergste’ bestaat niet/noch hetzelfde we zijn niet gekloond, maar individuen. Verzoening valt niet af te dwingen. Al niet binnen een familie laat staan in de politiek /oorlogen… niemand is zonder vooroordeel. Objectiviteit bestaat niet. Verder huldig ik het standpunt du moment, dat een slachtoffer dader wordt, is hij/zij slachtoffer af. waarmee ik niet zeg, geen recht op hulp Als slachtoffer hoor je in therapie en niet vergroot door de media, het is haarzelf ook boven het hoofd gegroeid. Ondanks haar zichtbare leeftijd, zie ik Hella zelf ook als een kind, een kind dat (groot)moeder is. Als je kinderen op de wereld zet, ben je kind af en moeder geworden. Hetzefde standpunt als over slachtoffer. Voor mijzelf een reden om geen kinderen te hebben. Verder lijkt het me niet verstandig, hier verder over in discussie te gaan, met welles / nietes bereik je niets. Zoals u het brengt is Hella dus het slachtoffer van haar vader EN haar man… in de schaduw van de grote namen, debiteerde ik zelf. Bij de eeuwige vraag;” bent u familie van?”

https://nl.wikipedia.org/wiki/Manja_Croiset

Geef een reactie

