Wat zijn er toch briljante geesten! Ik wou dat ik vergeten kòn © Manja Croiset

 

Wat zijn er toch briljante geesten!

Na de dood van mijn vader, krijg ik het blad van Kamp Amersfoort, dat heet dan ook nog orgaan.
Ik lust geen orgaan en  “leer niet te vergeten!” Ik wou dat iemand me leren kon wEl te vergeten.
Dat ik net niet op een naam kon komen, is dan voor mij verontrustend, maar als ik de afgelopen 7 dagen 7 uur geslapen heb, is het veel geweest. Deels door wie ik ben, maar ook weer door een mega blunder van iemand. Dat is dan weer rechtgezet, maar mijn lichaam komt die fout niet meer te boven.
Kamp Amersfoort wordt opnieuw gebouwd. Als ik meer power had, zou ik me er waarschijnlijk mee bemoeien, wijzen op dingen, die niet kloppen.
Het komt meer in het kader van de terreur, die er geweest is en niet alleen maar herdenken. Ik schreef al eerder, waarom heet dat straatje naar iemand van het Rode Kruis en niet iemand die in het verzet was.
Nl allemaal strafgevallen waaronder ook joden en eerlijk is eerlijk, ik ben nooit meegeweest met een rondleiding.
Wat er verteld wordt, weet ik niet. Maar wat weet men en wat wordt er verteld over het uitgraven van de greppel en de man die illegaal de schets ervan maakte, die hangt in museum Flehite, maar waarom geen foto en vermelding? Als ik zelf geen speurtocht had gemaakt, had ook ik het niet geweten, die schets bedoel ik, ik bleek als enige te weten in de familie van het uitgraven van die greppel en dat het monument aan het einde van de schietbaan staat door mijn vader aan mij verteld.
Op zich niet verkeerd dat er nieuwe oude dingen te zien komen, het is een stuk van de geschiedenis…
Toch ook al leef ik nooit zonder die geschiedenis, is mijn zorg over heden en toekomst groter dan het verleden.
Een verleden, dat me wel gevormd heeft tot een harde realist, ten onrechte door velen negativiteit gedoopt.
Uw columniste.
Manja Croiset

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Manja_Croiset

Geef een reactie

